2023-10-12
HBK har ovanstående datum tagit del av upphandlingen kring den
planerade flytbryggan utanför palissaden (VB-bryggan). Pdf:en nedan är
daterad 230825. Grefab vägrade tyvärr sända dokumentet till oss men vi
har själva tagit fram denna officiella handling. Vi tycker det är
rimligt att båtägarna i Hinsholmen kan se vad som är på gång.
Rambeskrivning,
flytbrygga (pdf)
Förberedelse för belysningsstolpar
Flytbrygga ska förberedas med separat kanalisation och ingjutningsgods för framtida montage av 4-meters belysningsstolpar av typ STRIHL C40 med fotplatta med armatur typ STRIHL-Mini Mistral LED 20 W eller likvärdig med avseende mått och belastning. Ungefärlig placering på förberedelse för belysningsstolpar enligt ritning K-20-6-101.
Förberedelse för el- och vattenpollare
Flytbrygga ska förberedas med separat kanalisation och ingjutningsgods för framtida montage av el- och vattenpollare av typ Tallykey T6 eller likvärdig med avseende montagemöjlighet i elbrunn. Kanalisation och monteringsplatser för el- och vattenpollare ska ha kapacitet för 4st 3-fas 32A CEE-uttag avsäkrade med personsskyddsautomater, samt dragning av vattenslang. Ungefärlig placering på förberedelse för el- och vattenpollare enligt ritning K-20-6-101.
Förberedelse för stänkskydd
Flytbrygga ska förberedas med gänghylsor dimensionerade för framtida montage av 1,4 meter högt stänkskydd av trä med stomme av stål. Gänghylsor utförs i grupper om 4 med 2,5 meters mellanrum längs stänkskyddets utbredning.
Ungefärlig utbredning av framtida stänkskydd och placering av tillhörande gänghylsor enligt ritning K-20-6-101.
Förberedelse för starttribun
Längst ut på flytbrygga ska det förberedas för framtida starttribun, en cirka 2,5x2,5 meter bred och 2,5 meter hög byggnad. Inom område för starttribun ska flytbrygga förberedas med elbrunn med kanalisation och gänghylsor dimensionerade för framtida starttribun utförda i grupper om 4 placerade i områdets hörn, med cirka 2 meters mellanrum.
23-09-18
Den planerade flytbryggan med förtöjningsfack har på papperet ersatts av
en vågdämpande flytbrygga utanför nuvarande brygga.
2019 berättade Grefab för HBK att VB-bryggan skulle ersättas med en
flytbrygga. Denna skulle stå klar våren 2020. Av olika anledningar som
HBK inte känner till blev det ju inte så. Ovan nämnda datum bekräftade
Grefab till HBK att en vågdämpande flytbrygga skall placeras 10m utanför den
nuvarande VB-bryggan. Flytbryggan skall inte kunna beträdas från land.
Arbetet skall enligt Grefab utföras på senhösten 2023 eller under våren
2024.
VB-bryggan som nyligen försetts med ny inre balk och
förtöjningsinfästningar är fortfarande i akut behov av renovering. Ett
stort antal stolpar saknas. Dessutom saknas räcken på flera ställen.
HBK har under hösten nåtts av rykten från båtägare som talat med Grefabs
personal att flytbryggan skall avvinklas i 45 grader i riktning mot
Saltholmen med början utanför Slörens hus. Önskemålet om detta
diskuterades med Grefab i början av 2000-talet. Syftet med denna
avvinkling är dubbelt - skydd mot västliga vindar för båtar som ligger
på VB-bryggan och de närmaste bryggorna innanför denna samt en
påminnelse till framför allt båtförare av Sargo- och Targabåtar som har
sin båtplats på Saltholmssidan men också till övriga båtförare som
framför sina båtar med så stor hastighet att mycket besvärande vågsvall
uppstår vid de yttersta bryggorna. Upplysningsvis gäller 5 knop inom
hamnområdet. Detta negligeras helt av många båtförare som naturligtvis
ser konsekvenserna av sitt dåliga omdöme men som inte bryr sig.
2023-07-03
Skador i samband med blåst
I samband med kraftiga vindar i början av juli inträffade flera
tillbud, främst på VB-bryggan men även på andra platser längre in i
hamnen. Vindstyrkan låg runt 14m/s. Vad som skulle inträffat om den hade
blåst storm under en längre tid, dvs. närmare fyra gånger kraftigare
vind, vågar vi knappast tänka på.
Trots flera påpekanden från båtplatsinnehavare om
palissadens dåliga skick har denna inte underhållits på flera år.
Stolpar lossnar och slår mot båtar. Skyddet mot vågor är är mycket
begränsat vilket medför att bryggan och dess infästningar utsätts för
oerhört stora påfrestningar då båtar på 10 till 20 ton rör sig upp och
ned i vågorna.
Många båtägare förtöjer tyvärr med snören snarare
än med rep vilket naturligtvis inte fungerar i grov sjö. Ett flertal
båtägare har inte kunnat kontaktas av HBK om detta pga Grefabs policy om
kontaktförbud gentemot alla som inte är medlemmar i båtklubben.
I början av 2000-talet insåg dåvarande vd Peter
Hartzell att VB bryggan var i dåligt skick och att något måste göras för
att förhindra skador på både båtar och själva bryggan. Peter Hartzell
föreslog att man skulle placera en pontonbrygga utanför VB-bryggan för
att dämpa vågorna. Förslaget föll enligt Grefab på att man inte "ägde"
vattnet utanför VB-bryggan.
På hösten 2019 meddelade Grefabs vd Ander
Söderberg att en pontonbrygga skulle ersätta palissaden och stå klar på
våren 2020. Enligt senare uppgifter saknades tillstånd för detta.
Det senaste enligt Grefab är att en vågdämpande
pontonbrygga skall placeras utanför den nuvarande palissaden under 2024.
Länsstyrelsen påstås enligt Grefab ha givit tillstånd till detta.
I början av juli 2023 blåste det kuling. Som
väntat inträffade flera skador på de oskyddade båtplatserna.
Båt som
gungar kraftigt i vågorna. Vindstyrka vid tillfället ca 14m/s.
Stolpe som
lossnat från palissaden och slår mot båt.
Bild på flera
båtar som gungar kraftigt.
Bild på rutten
balk.
Bild på rutten
balk.
2023-03-08
Möte om polisens båtsamverkan
Klubbens styrelse hade årets första möte med
polisens representant för Båtsamverkan. Den tidigare polisen har lämnat över till Niklas Svensson.
Niklas berättade hur polisen ser på detta samarbete samt hur vi i klubbarna kanske borde agera för att minimera stölderna i hamnarna. Tillgreppen sker inte bara på nätterna utan
ofta mitt på dagen enligt polisen som gav flera exempel på detta.
Kameraövervakning av hamnarna stod som en stor fråga där de olika hamnarna fått olika svar från GREFAB vid förfrågan om installation. Tydligen vet inte GREFAB själva vad som
egentligen gäller om tillstånd?
Kanske borde vi bilda en paraplyorganisation med alla hamnarna där större gemensamma frågor kunde behandlas.
Coboatsappen används av flera föreningar. Den är
gratis och används t.ex. för att sprida information om incident eller
tillgrepp.
2022-12-12
Möte med Grefab i vår klubbstuga
-
Belysning
Av säkerhetsskäl framförde HBK önskemål om belysning längst ut på framför allt X och V-bryggorna. Belysningsstolpar längst ut bör dessutom förses med kontaktanslutningmöjlighet för att båtägarna skall slippa lägga ut 40 m långa kablar till närmaste kontaktanslutning.
-
Tillgång till hamnens båtplatser bör tidigareläggas.
Grefab börjar sjösätta båtar från och med den 1 april. Det är därför rimligt att hamnen officiellt öppnar från och med detta datum så att man kan gå till sin båtplats från och med den 1 april.
-
Pontonbrygga
Ryktet om att X-bryggan eventuellt skall ersättas av en pontonbrygga visade sig vara sant. Pga bottenförhållanden är det tänkt att den skall förankras med stolpar. Tidsplanen för utbytet är oklar men det finns planer på att göra detta redan under våren 2023.
-
28 augusti 2022
Kraftigt sugande vågor från Styrsöbolagets
färjor har orsakat och fortsätter att orsaka skador på båtar och bryggor på de yttersta bryggorna
på Hinsholmen.
Båtar och delar av de yttersta bryggorna har skadats och
förtöjningsringar har ryckts loss från bryggorna. HBK har tidigare
påtalat detta bekymmer och problem för Grefab, vars personal dock inte tycks förstå
problemet med den rådande situationen. Videon i
nedanstående inlägg torde få de flesta personer att reagera på den
farliga och allvarliga situationen. Vågorna från färjorna, oftast snabbfärjorna, når inte
bryggorna förrän färjorna försvunnit utom synhåll. Denna typ av
oerhört kraftiga sugande vågor förekommer ofta ca. kl. 18.15,
dock inte alltid. Ibland blir båtens rörelser så häftiga att man
riskerar att falla omkull om man vistas inne i båten. Det kan också
konstateras att stolpar successivt ger med sig. Vissa stolpar har
givit med sig så pass mycket att akterförtöjningen har behövt kortas
med ca 0,5 m
för att stäven inte skall slå i bryggan. Effekten av de beskrivna
vågorna är större än under en "vanlig" storm. Risken
för personskador i samband med att man går på eller av båten då
dessa vågor oväntat uppträder skall i
sammanhanget inte underskattas och om någon skulle råka angöra
bryggan i samband med att suget från vågorna oväntat uppträder finns
det en uppenbar risk för personskador och skador på den egna eller
intilliggande båtar.
-
Från båtplatsinnehavare på X-brygan:
Varje gång Styrsöbolagets snabbfärja passerar så genererar de långa
vågor som gör att våra båtar på brygga X rycker och sliter. Det
sliter på bryggan (2 pålar byttes i våras) och på våra båtar. I
veckan så slets också en
förtöjningsringarna loss som ni ser på fotot och det var
inte pga hård vind.
Videon jag tog är från en måndag kl 18.30 och visar vad som händer.
Det är också en olycksrisk, om någon är på väg av eller på
båten och hamnar mellan båt och brygga, ja det vill vi inte tänka på
vad som då kan hända.
Problemen med dessa vågor har pågått i många år men nu har det
blivit ännu värre.
Hamnvakten har fått videon för att ta den vidare inom Grefab. Hoppas
det ger resultat.
Video som visar de
kraftiga vågorna. (Obs! Videon kan ta någon minut eller två att
ladda hem.)
-
Vetenskaplig artikel på engelska om svall från höghastighetsfärjor i
kustnära områden. (pdf)
-
15 juni, 2022 Inbrott i båtar.
Det har nyligen varit inbrott i ett par båtar. Båtägarna kunde
tyvärr inte kontaktas.
En konsekvens av att inte vara medlem i HBK är att varken vi i
styrelsen för HBK eller våra vakter kunnat kontakta resp. båtägare.
-
ÅRSMÖTE 2022 Styrelsen har bestämt att årets årsmöte den 29 mars kl. 19.00 blir digitalt.
E-post med information om inloggningsuppgifter till den
lösenordsskyddade medlemssidan har sänts till Båtklubbens medlemmar.
På denna sida ligger alla dokument som hör till årsmötet. Om du som
medlem inte fått meddelandet, t.ex. på grund av ändrad e-postadress
ber vi dig skriva till hbk@hinsholmen.se.
-
Information om VB-bryggan/vågbrytaren från Grefabs styrelsemöte den 2
februari 2022 Anders Söderberg rapporterade från projektet Hinsholmens
vågbrytare att det nu framkommit i en geoteknisk rapport att
alternativ till ny vågbrytare genom stenfyllning ej bedöms möjlig
att genomföra på grund av rådande grundförhållanden och att
projektet av olika skäl måste framskjutas. Han återkommer i ärendet
senare.
-
Information från dec. 2021 - om VB-bryggan:
Det saknas fortfarande information om bryggtyp - stenpir eller
pontoner. Grefab arbetar med 3 större reinvesteringsprojekt under de
närmaste åren. Prioritering mellan projekten kan ändras om
förutsättningar ändras för något projekt. Dessutom kan mindre
reinvesteringar med syfte att rädda anläggningarna prioriteras och
genomföras i samtliga hamnar när ekonomiskt utrymme finns.
Projekt |
Hamn |
Ram |
Planerat klart |
Vågbrytare |
Hinsholmen |
15 mkr (17 mkr?) |
April 2022 alt 2024 |
Pir |
Saltholmen |
5,5 mkr |
April 2022 |
Brygga |
Hovås |
10 mkr |
April 2023 |
-
Nov. 2021 - om VB-bryggan: I oktober 2019 meddelade Grefab för Hinsholmens Båtklubb att en pontonbrygga
skulle stå klar i april 2020. Man påstod att alla tillstånd var
klara, dvs. att man hade fått vattendomstolens och länsstyrelsen
tillstånd att riva den befintliga bryggan och ersätta denna med en
pontonbrygga.
Grefab har flera gånger upprepat att en stenkonstruktion inte skulle
fungera eftersom geotekniska undersökningar visat att området
utanför den befintliga VB-bryggan var ”bottenlöst”.
I början av oktober 2021 bekräftade dock ordföranden för Grefab att det pågick
diskussioner om en stenkonstruktion istället för flytande bryggor.
På styrelsemöte den 27 oktober får Ramböll i uppdrag att göra ny
geoteknisk undersökning av bottenförhållandena kring VB-bryggan.
Detta beräknas kosta båtägarna 500.00 - 600.000. Men vad hände med
den undersökning som Grefab tidigare refererat till!!??
I dagsläget, november 2021, råder det uppenbarligen fortfarande stor
osäkerhet kring vad som skall hända med VB-bryggan.
-
Medlemsantal 2021 Det är glädjande att kunna konstatera att medlemsantalet i
Hinsholmen praktiskt taget fördubblats sedan år 2020. Vi är idag ca.
650 medlemmar men med 1500 båtplatser finns det givetvis potential
för många fler. Vi vet inte orsaken till detta men tror att en bidragande faktor
till den stora ökningen av antalet medlemmar kan vara att många
inser fördelarna att kunna bli kontaktade i händelse av tillgrepp.
Vi får ju egentligen inte kontakta icke-medlemmar i händelse av
tillbud eller tillgrepp.
-
Lampor och eluttag Belysningen har blivit betydligt bättre på
många ställen i hamnen men flera båtägare har klagat på att det
saknas belysning längst ut på bryggorna. Dock var halva antalet lampor på VB-bryggan
släckta under hela hösten och vintern 2020. Nu, i maj 2021 lyser
alla lampor utom en på VB-bryggan. De som utförde arbetet hade
tydligen inte tillräckligt många glödlampor med sig. Våra egna vakter och Securitas har under hösten rapporterat att det
saknas belysning på ett flertal platser i hamnen. Brygga P t.ex. har
varit helt släckt under lång tid. Eluttag saknas
i tillräckligt antal och avståndet mellan uttag och båt kan vara
mellan 30 och 40m. Grefab avser åtgärda belysningen när ingen är
i behov av denna!, dvs. när båtsäsongen är över.
-
Om den eventuella pontonbryggan (juni 2021):
Den 12 juni sände Grefabs styrelse en bryggplan till HBK på den
planerade pontonkonstruktionen. Det finns två!! fack för
större/bredare båtar på planen. En av båtarna som skall ligga på
den yttersta platsen ges enligt denna ritning ett avstånd mellan
skrovsida och y-bom på ca 17 cm!! Det är uppenbart att den som gjort
skissen inte förstår vilka mått som kan betraktas som rimliga och
acceptabla. På 12 av båtplatserna anges ett cc-mått till 5m mellan
y-bommarna. På dessa platser ligger flera båtar som är avsevärt
bredare än 4m. Angivet avstånd medger inte plats för någon av dessa
båtar. Fritt avstånd mellan skrovsida och Y-bom blir för vissa båtar
0 m. (Vid 60 cm breda y-bommar återstår ett fritt avstånd mellan
bommarna på 4,40.)
-
Grefab meddelade i oktober
2019 att alla tillstånd fanns på plats och att vågbrytaren skulle ersättas med en 205 meter lång och 6 meter
bred pontonbrygga som skulle stå färdig i början av april 2020.
Många har upptäckt att det inte blev så!
Båtägarna på VB-bryggan har lämnat
flera skrivelser till Grefab där man begär ytterligare information.
Många båtägare ifrågasätter samtidigt hela den planerade konstruktionen.
De långa energirika sugande dyningarna från snabbfärjorna kommer
sannolikt att skapa problem med båtar som rör sig fram och tillbaka
och även sidledes då dessa vågor rullar in. Förtöjning i stark
sidovind kommer att bli mycket besvärlig och sannolikt skada båtarna
om de angivna avstånden mellan båt och y-bommar inte avsevärt
utökas. Nuvarande dynamisk förtöjning passar mycket bättre under
dessa omständigheter och tillåter samtidigt fler båtplatser per
brygglängd.
I sammanhanget bör också påpekas att det är stor skillnad
hanteringsmässigt mellan att angöra en brygga med en båt som väger
mellan 15 och 25 ton med båtar som kanske endast väger några enstaka
ton. Ledlinor kommer knappast att fungera i samband med
y-bommar. Det står dock klart att den nuvarande bryggan
inte kommer på plats förrän tidigast 2022 om ens då.
-
Utlovad förstärkning och ersättning av saknade
pålar under vintern 2020/2021 har uteblivit och båtägarna får
alltjämt betala fullpris för de undermåliga och på många ställen
oskyddade bryggplatserna.
-
Tidigare
artiklar om VB-bryggans framtid
-
Objuden nattgäst. Den 20 april 2021 kom
tillkallad polis och avhyste en objuden nattgäst som övernattat i en
båt. Dagen därpå var han tillbaka i Hinsholmen. Den 16 maj
förberedde han övernattning i båt som låg olovligt förtöjd intill
inre mastkranen. Kvällens vakter upptäckte honom när han var i färd
med att krypa in under en presenning över sittbrunnen. Saltholmen har haft liknande problem. Oklart om det rör sig om samma
person.
-
Det är glädjande att
allt fler båtplatsinnehavare väljer att bli medlemmar i Hinsholmens
Båtklubb. Medlemsantalat har ökat med 65% jämfört med föregående år.
Medlem i HBK berättigar till rabatter i flera båttillbehörsbutiker.
(Se fliken "Om HBK/Förmåner/rabattlista"). Ett enstaka köptillfälle
"betalar" ofta medlemsavgiften. Ditt medlemskort finns att hämta i
klubbstugan.
-
2021 års medlemsavgifter och vaktbidrag medger
fortsatt bevakning av Securitas.
-
Vägen ut längs hamnområdet. Denna har under våren bristfälligt lappats och lagats.
-
Rampen längst in i hamnen Enligt uppgift från Grefab skall det här bli trailerplatser.
-
Vild camping
Förra året började Grefab agera mot "vild camping" i
hamnområdet.
-
Parkering
De höjda
parkeringavgifterna delas lika mellan Parkeringsbolaget och Grefab.
-
Fartbegränsning:
Det är fortfarande alltför många båtförare som inte iakttar rådande
fartbegränsning inom hamnområdet. Detta bristande omdöme gäller
framför allt de båtförare som har sin båtar på Saltholmssidan.
Ibland framförs motorbåtarna i hastigheter upp till 20 knop flera
hundra meter innanför hamninloppet. Om det blåser mycket framförs
båtarna ofta i högre hastigheter än annars och olägenheterna med
svall blir naturligtvis större för dem som vistas i sina båtar i
hamnen.
-
Rabatter
Medlemmar i HBK får rabatt på diesel vid
Styrsö Tången mot uppvisande av medlemskort. Se även
rabattlista under fliken Förmåner.
-
Wahlborgs Marina:
Bränsle kan betalas med kontokort dygnet runt på bryggan hos Wahlborgs Marina.
-
Vakthållning:
Datum för vakthållning
sänds via sms-påminnelser
en vecka före samt dagen före före aktuell vakt. Som komplement till
vår egen vakthållning patrullerar Securitas vårt hamnområde
under vår, sommar och höst. Då och då kontaktar vakterna styrelsen
eller medlemmarna direkt angående båtar som varit dåligt
förtöjda. Vi saknar tyvärr telefonnummer och e-postadresser till
flera båtägare.
-
Roderbladet
Har Du inte fått Roderbladet? Roderbladets
logo på vår förstasida är länkad till sida från vilken Du kan reklamera
utebliven tidning.
Appar
Vi testar för närvarande Coboatsappen som
beskrevs i Roderbladet 2015/3. Appen är ett verktyg för
att underlätta kommunikationen mellan båtägare och för att enkelt kunna
rapportera olika händelser. Appen har följande funktioner:
-
Rapportera / varna: Hjälp andra
båtägare genom att i realtid rapporteraom misstänkta händelser, lös
förtöjning, borttappad fender etc.
-
Nyheter: Realtidsinformation från
båtklubbsledningen, sjöpolis m.fl.
-
Aktivitetskarta: Hur är läget i och
omkring båthamnen? Bör ytterligare
säkerhetsåtgärder vidtas?
-
Kalender: Ha koll på när det är
städdag, sjösättning, upptagning eller
klubbmöte.
-
Kontakter / Grupper: Snabbt finna
kontaktuppgifter till en specifik ägare
av båt eller båtplats alternativt hela båtbryggan eller båtklubben.
-
Chat / meddelanden: Kommunicera med en
eller flera båtklubbsmedlemmar
utan att behöva krångla med telefonnummer eller e-postadresser.
-
Anslagstavla: En virtuell anslagstavla
för förmedling av information,
varor och tjänster inom båtklubben.
-
Erbjudanden: Här kan båtklubben och
dess samarbetspartners lägga ut
erbjudanden till medlemmarna.
-
Sjöräddningen
Appen
ger dig väderprognoser samt visar hur havet ser ut vid olika vindstyrkor
och väderförhållanden. Man kan också enkelt via ett sms skicka sin
position till den som behöver den. Den finns tillgänglig både för
android och iPhone. Ladda ner den helt kostnadsfritt via android
market eller appstore. Läs mer på
http://www.sjoraddning.se/sjosakerhet/mobil/.
-
Svenska Kryssarklubben
Med
SXK-V appen från Svenska Kryssarklubbens Västkustkrets får du
information om naturhamnar i Bohuslän. Du får också tillgång till
väderprognoser för områdena Koster, Smögen och Vinga, samt information
från kretsen.
|