Välkommen till Hinsholmens Båtklubb



|
Webbkarta

 

Uppdaterad: 2024-12-05




Hinsholmens Båtklubb
 


 

10% rabatt på ordinarie priser mot uppvisande av medlemskort från HBK.


För rabatter hos olika företag, se "Rabattlista"



Båtsamverkan



HBK är anslutna till båtsamverkan.

 
 

Startsida > Aktuellt > Beräkningar

utskriftsvänlig sida

Beräkningar



 

Teoretisk maxhastighet - deplacementbåtar:

  
Varje deplacementskrov har en teoretisk maxhastighet som det kan uppnå. För dessa båtar (traditionella segelbåtar och icke-planande motorbåtar) är den maximala skrovhastigheten en funktion av den undanträngda vattenvolymen längs båtens vattenlinjelängd.

Denna teoretiska maxhastighet kan normalt inte överskridas på grund av den kraftiga ökningen av vågmotståndet som äger rum då båten/fartyget närmar sig denna gräns. Det krävs alltså oerhört mycket energi att överskrida denna hastighet.

 
När en båt rör sig med sin maximala skrovhastighet, kommer fören och aktern att befinna sig i en enda lång våg.

Det är endast under extrema förhållanden, såsom under surfande på stora vågor, som ett deplacementskrov uppnår högre hastigheter än den så kallade maxhastigheten. När detta inträffar kan maxhastigheten överskridas med betydande marginaler.
 

  
Vattenlinjelängd (fot) =


1. Standard deplacementbåt =
2. Tyngre deplacementbåt =
3. Flerskrovsbåt =
4. Ekonomihastighet för (1) =

Dessa beräkningar avser båtar med vattenlinjelängder från 25 till 50 fot. Större båtar/fartyg kan uppnå högre hastigheter än beräknat värde och mindre båtar kanske inte når den beräknade maxhastigheten.

 

   
 

 

Teoretisk maxhastighet - planande båtar:

  
Beräkningen av en planande båts maxhastighet är mer komplicerad än motsvarande bräkning för en deplacementbåt.

Beroende på antalet olika skrovtyper finns fler variabler att ta hänsyn till men man får ett ungefärligt värde genom att beräkna kvadratroten ur antalet hästkrafter dividerat med deplacementet och därefter multiplicera med den sk. skrovfaktorn.

Om motorstyrkan anges i hästkrafter och deplacementet i kg ger formeln den uppskattade maxhastigheten i knop för båtar med följande skrovfaktorer.

1.  Moderna planande familjebåtar (121.5) Obs!
ej komma.
2.  Lätta höghastighetsbåtar (128)
3.  Tävlingsbåtar (141)

  

 

 

Antal hästkrafter:

Depl. (kg):

Skrovfaktor:

 

Topphastighet:

knop

 

 

 

Kyla
Vid avkylning försvagas våra kroppsfunktioner. Det försöker vi motverka bl.a. genom att öka förbränningen med muskelarbete.

Ett annat sitt att öka kroppens värmeenergi är att äta och dricka, helst något varmt. Vid fuktig kyla fryser vi mer, eftersom fuktig luft leder bort värme snabbare än torr luft (jämför ett dopp i 18-gradigt vatten med 18-gradig torr luft). Jämför också en fuktig vinter i Göteborg och med den torra kölden i Norrland.

Vindavkylning/Köldfaktor
Begreppet vindavkylning/köldfaktor avser den värmeförlust som uppstår när varm luft runt en kropp ersätts med kallare luft.

Nar det blåser känns det kallare. Det beror på att vinden blåser bort det isolerande varmluftlagret närmast huden.

Förmågan att förutse vindkyla är särskilt viktig för seglare eftersom:

  • väderprognoser för hav sällan inkluderar vindavkylningseffekt;

  • både sann och skenbar vindhastighet kommer sannolikt att skilja sig från den förutspådda sanna vindhastigheten;

  • segling innebär ofta att varaktigheten av exponering för vindkylan inte kan förutsägas;

  • hotet om hypotermi kan förutses med hjälp av köldfaktorn;

Avkylningseffekten är ett underskattat verktyg för att förhindra hypotermi och förfrysning ombord!

Nedanstående beräkningar är tillförlitligast i vindstyrkor över 40 knop och under 5 knop!

   
 
   

Köldfaktor:

  
Ett mått på vindens kylande effekt. Ökande vindstyrkor gör att en kropp snabbare förlorar värme. Luften känns svalare en blåsig dag än vad som indikeras av termometern.

 Värmeförlusten kan beräknas för olika kombinationer av vindhastigheter och lufttemperaturer och därefter omvandlas till en "köldeffektstemperatur".
 

  v


Köldfaktorn beräknas enligt formeln:

Teff=13.12+0.6215·T-13.956·v0.16+0.48669·T·v0.16 

Enhet för vindstyrka:

Knop

Mph

m/s

Vindstyrka:

Enhet för
temperatur:

Fahrenheit

Celsius

Kelvin

Temperatur:

Enhet:
Celsius
Fahrenheit
Köldfaktor:

 

Viktigt att tänka på, speciellt för vinterseglare

Nedkylning i vatten sker ca 25 gånger snabbare än i luft. Förmågan till aktivt handlande minskar i takt med att kroppstemperaturen sjunker. Fysisk styrka avtar också snabbt. För en normalklädd människa som ramlar i 10-gradigt vatten är de första 15 minuterna oerhört viktiga. Efter ca en timma kan han/hon som regel inte använda händerna. Viljan att överleva minskar därefter starkt under den närmaste timman. Följande tabellvärden kan ses som riktvärden även om de varierar kraftigt från person till person.

Temperatur (°C) Mister medvetande Överlevnadstid
0 < 15 min < 45 min
0 - 10 15 - 60 min 30 min - 2 tim
10 - 15 1 - 2 tim 1 - 3 tim
15 - 21 2 - 7 tim 2 - 40 tim
 

< >

 

Batterikapacitet:

  
Djupurladdningsbatterier används i allmänhet till båtens servicebatterisystem och mäts i amperetimmar (Ah).

Typiska förbrukningar:
  lågenergilampor = 1 Amp
  navigationsbelysning = 3 Amps
  laptops = 5 Amps
  kylskåp = 5 Amps
  små pumpar = 3 Amps
  kraftiga pumpar = 5 Amps

Beräkning av "daglig energiförbrukning:. Multiplicera amperetalet för varje förbrukare med antal timmar den används under dygnet. Lägg samman antalet amperetimmar från alla förbrukare och multiplicera detta tal med systemets volttal (dvs. 12, 24 eller 220). Denna siffra anger dygnets totalförbrukning i antal wattimmar.
 

OBS: För startbatterier som används för att starta motorn gäller om det angivna CCA värdet (cold cranking amps) att batteriet levererar många ampere i 30 sekunder så att den resulterande batterispänningen inte sjunker under 7,2 V (mätt vid 0 º C).
 

  

Daglig energiförbrukning

Watt/timmar

Önskat antal förbrukningsdagar

dagar

Förlustfaktor
(50% typiskt)

Djupurladdningsfaktor


Systemets volttal

Kapacitet (Ah)

12 Volt

Ah
24 Volt  Ah
48 Volt  Ah
110 Volt  Ah
240 Volt  Ah

eräkna


Beräkna skotlaster

<

 

Hinsholmens Båtklubb   Hinsholmens Bryggväg 30   426 79 Västra Frölunda    hbk@hinsholmen.se

tumblr hit tracking tool