Vid genomgång av HBK styrelseprotokoll genom åren
visar det sig att respekten för den fartbegränsning som råder i
hamnområdet innanför VB-bryggan varit dålig under många år.
Fartbegränsning på 5 knop råder i hamnen innanför VB-bryggan!
Helst
borde fartbegränsningen börja gälla längre söderut vilket
flera båtförare förmodligen inser när de ser effekten av de vågor deras
båt skapat. Även om farten nedbringas till 5 knop vid den yttersta delen
av vågbrytaren så kvarstår ju svallet som uppstått ca 100 m innan farten
reducerats och når de båtar som ligger längst ut på vågbrytaren.
HBK-styrelsen föreslog för Grefab för ca 10 år sedan att man borde
placera bojar med fartbegränsningsskyltar ca 100 m söder om infarten
till hamnen men Grefab valde att inte vidta några åtgärder.
Många motorbåtsförare accelererar till
full fart
50 - 100 m norr om vågbrytaren vid fortsatt färd söderut.
Svallet från dessa båtar når framför allt de yttersta båtarna på X och
VB. Svallet i kombination med nordlig vind medför t.o.m. ibland att
vatten skvätter in i sittbrunnen på det ytterst förtöjda båtarna.
Vågbrytaren utgör endast i begränsad omfattning
vad som normalt avses med begreppet vågbrytare. Pga sitt utsatta läge
tvingas Grefab kontinuerligt reparera vågbrytarpalissaden till stora
kostnader vilket naturligtvis drabbar båtplatsinnehavarna ekonomiskt.
På senare år har Grefab avstått från att ersätta stolpar som gått av. Många båtägare som haft sina båtplatser på mitten av VB-bryggan har
tröttnat på att inte kunna vistas på sina båtar då det blåser över 10m/s
från syd eller sydväst. Vid dessa vindstyrkor är svallet så kraftigt att
det är ytterst obehagligt att vistas |